Nederlands kletsen in Berlijn en meer :) - Reisverslag uit Berlin Reinickendorf, Duitsland van José - WaarBenJij.nu Nederlands kletsen in Berlijn en meer :) - Reisverslag uit Berlin Reinickendorf, Duitsland van José - WaarBenJij.nu

Nederlands kletsen in Berlijn en meer :)

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

26 Januari 2016 | Duitsland, Berlin Reinickendorf

Als er iets is wat de afgelopen week kenmerkte was het wel dat ik mijn best heb gedaan om nieuwe mensen te leren kennen hier in Berlijn. Maar, laat ik maar bij het begin van de week beginnen.
Maandag is er eigenlijk niks bijzonders gebeurt, behalve dan dat dit de eerste dag was dat ik alleen was met Mara. Heerlijk om weer dagelijks wat leven om me heen te hebben. Mara is ook nog eens zo'n fase dat ze het liefst knuffelt en achter je aan rent, dus dat is helemaal leuk. Dinsdag voor het eerst geskyped met Miriam, en het was wel duidelijk dat het te lang geleden was dat we elkaar hadden gesproken. Voor we het wisten was het een paar uur verder! En alsnog niet helemaal bijgekletst, dat is toch wel erg ;). Het was in elk geval wel heel gezellig.
Woensdagavond had ik via de facebookgroep 'Nederlanders in Berlijn' een spelletjesavond! Blijkbaar zijn er nog een aantal Nederlanders hier die wel van bordspelletjes houden. Natuurlijk zat het niet echt in de buurt van mijn huis of werk, dus ik ben weer half Berlijn doorgereisd. De plek vinden ging ook niet helemaal van een leien dakje, blijkbaar was ik precies de verkeerde kant van de straat in gelopen en duurde het even voordat er duidelijk nummers waren om dat te ontdekken. Gelukkig wel nog gevonden en het duurde niet lang voordat we aan een spel Kolonisten van Catan zaten, en een ander groepje hotels bouwde bij het Monopoly spel. Het was heel leuk om zo een avondje door te brengen bij andere Nederlanders! De volgende avond had ik me opgegeven voor een borrel, via een organisatie voor mensen die wonen en werken in het Buitenland, en dan de Berlijn groep. Dit was voor alle mensen die net nieuw waren bij deze organisatie, dus ook weer een mooie mogelijkheid om mensen te leren kennen. Het was een heel gemengd gezelschap, jong en oud door elkaar. Echt heel interessant en leuk om zo mensen te leren kennen en waarom ze nu in Berlijn wonen. Zo was er iemand uit Canada, die voor zijn bedrijf bijna meer reist dan dat hij in Berlijn is, iemand uit Jeruzalem die hier is om een bedrijf op te zetten en daarom Duits leert, en iemand uit Londen die Duits wil leren omdat ze een leuke Zwitser heeft leren kennen. Er waren behoorlijk wat mensen, maar ik heb eigenlijk vooral met de mensen hierboven gepraat ;). De sfeer was in elk geval heel erg gezellig! Vrijdag had ik voor het eerst in het nieuwe jaar weer gitaarles, wat in elk geval betekende dat ik bijna 2 uur aan het reizen ben... gelukkig is de U-Bahn gewillig. Natuurlijk weer even flink gefrustreerd geweest bij de les, want het gaat niet zo als ik wil! Die vingers van me willen soms gewoon niet in de juiste positie staan, het voelt dan heel onnatuurlijk. Een kwestie van oefenen natuurlijk, maar het lijkt allemaal zo makkelijk ;).
In het weekend had ik afgesproken met twee mensen van de borrel van donderdag om te gaan brunchen en dan alleen maar Duits te gaan praten, omdat we dat alle drie wilden leren. Nou zaten zij ook op Duitse les en ik niet, maar het zou hoe dan ook een goede oefening voor me zijn. Voor de zekerheid in elk geval het 'Wat en Hoe' boekje meegenomen, voor als ik niet meer uit mijn woorden zou komen. TGelukkig viel dat een beetje mee en zaten we qua Duits wel genoeg bij elkaar in de buurt om nog goed te kunnen praten. Natuurlijk kwam er op den duur wel meer Engels door heen,maar we hebben ons best gedaan. En het eten was lekker! Daarna zijn we naar de rondleiding van 'Berliner Unterwelten' (http://berliner-unterwelten.de/) gegaan, en daar een tour gehad over hoe de ontsnappingen gingen tussen oost en west Berlijn in de tijd van de muur. Echt heel interessant om te zien wat er allemaal is gebouwd en gedaan in de tijd van de muur om de mensen uit het oosten weg te smokkelen, maar ook om ze binnen te houden. Heel bizar om te bedenken dat sommige acties waarover ze vertellen nog niet eens zo heel lang geleden zijn gebeurd. Daarna was het tijd om boodschappen te doen en naar huis te gaan. Die ochtend had het nog flink gesneeuwd, echt heerlijke dikke paksneeuw, helaas had het 's middags een beetje geregend en was het spekglad hier en daar. Toen ik naar huis ging vroor het alweer flink, maar de volgende ochtend was het ... je raadt het al.. dooi. Maar dan ook goed dooi, want bijna alle sneeuw was alweer verdwenen! Jammer dat de winter maar zo kort lijkt te duren. Zondag ben ik verder binnen gebleven en achterstallige huishoudelijke gedaan waar ik nog niet aan toe was gekomen. Ook weer wat meer dozen uitgepakt, wat mooi kon nu ik meer kasten heb. Nog even en er staat geen doos meer in huis! (Nog wel in de berging gok ik zo). Zo is de week voorbij gevlogen, en is op het moment dat ik dit schrijf de volgende alweer begonnen. Maar hoe het nu gaat horen jullie aan het eind van de week! :)

Liefs,
José

P.S. Ik heb Mara nog geen Möhren gevoerd, maar het Duitse brood vind ze, net als ik, niet lekker!

  • 26 Januari 2016 - 21:57

    Pappa:

    Moi José,

    Geen wonder dat je wat achterstallig huishoudelijk werk moest doen zondag, als je zo'n drukke week hebt.
    Je bent weer net als in Sydney een hoop dingen aan het ontdekken.
    Leuk dat je zo nieuwe contacten opdoet. De winter is hier ook weg, 10 graden regen en storm.

    Groetjes pappa

  • 26 Januari 2016 - 22:19

    Iris:

    He meis,

    Wat leuk dat je weer met Miriam hebt bij kunnen kletsen! Dat de uren voorbij vliegen, klinkt wel heel erg bekend ;). En wat goed dat je al die contacten aangaat! Hopelijk ga je je daar snel erg op je plek voelen :).

    Sowieso wil ik natuurlijk wel wat mensen zien als we bij je langs komen! ;)

    En dat boekje! Jaaaaaaa het is gebruiktttt!!! Ik ben trots op je! Eindelijk durfde je het aan!! Je hebt je zwakte overwonnen ;).

    Hihi geniet van deze week meid. En als je me nodig hebt, weet je dat ik er voor je ben toch? Gewoon een skype knop verwijderd.. ;)

    Geniet van je avond! xxxx

  • 27 Januari 2016 - 08:54

    Louis:

    Hey José,

    Goed om te lezen dat je daar genoeg gezelligheid kan vinden (en dat ons boekje van pas kwam XP).
    Het weer klinkt als hier, maar dan net wat extremer. Even sneeuw, dan is alles weer weg en nu lijkt alweer begin lente. Dus dat zal over 2 weken wel dikke vorst zijn, zodat iedereen ziek wordt en alle planten echt niet meer weten waar ze het zoeken moeten Xp
    Geniet ervan en geef Mara een dikke knuffel van ons :D

    Groeten,
    Louis

  • 27 Januari 2016 - 21:37

    Johan:

    Hey José,

    Nog ff en dan ga je ons Duits bijspijkeren.
    En ja, Duits brood is niet lekker, daarom hebben ze ook die lekker Brödchen uitgevonden.

    Groet,
    Johan

  • 29 Januari 2016 - 13:29

    Greta:

    Hey José,

    Fijn om te horen dat je je draai begint te vinden, en altijd leuk om nieuwe mensen te ontmoeten die ook nieuw zijn en de Duitse taal nog niet helemaal onder de knie te hebben.
    Wat een pech dat Berlijn zo groot is dat je niet zomaar van de ene kant naar de andere kant bent, maar zo zie je wel wat van de stad :).
    Hoe gaat het op je werk ook nog een mengelmoes van Duits/Engels...
    Veel plezier.

    Groetjes van ons allen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

José

Actief sinds 22 April 2011
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 102798

Voorgaande reizen:

01 December 2015 - 01 November 2017

Avontuur Berlijn

12 November 2009 - 28 April 2010

Stage Australie

Landen bezocht: