Florence! - Reisverslag uit Firenze, Italië van José - WaarBenJij.nu Florence! - Reisverslag uit Firenze, Italië van José - WaarBenJij.nu

Florence!

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

25 Augustus 2016 | Italië, Firenze

Dus... we waren gebleven bij het punt dat ik naar Florence ging! Op mijn verjaardag (7 juli) vertrok ik naar Florence voor een congres. Natuurlijk heb ik daar samen met de collega's uit Leiden een paar extra dagen aan geplakt, want als je toch moet reizen voor werk moet je er wel het maximale uit halen!
Helaas kon ik vanuit Berlijn niet rechtstreeks naar Florence vliegen en had ik een overstap in Munchen. Oftewel, ik vertrok eerder dan de meiden uit Nederland en kwam later aan! Zij zaten lekker te wachten met ik gok ijskoffie oid totdat ik was geland en de bus naar het station had genomen. Vandaar zijn we naar het appartement gelopen dat we hadden geboekt. Ik dacht dat dat lopend veel te ver zou zijn, maar ik was even vergeten dat Florence niet zo heel groot is! Dus na ongeveer een kwartier lopen waren we al op het juiste adres. Prima appartement, 2 slaapkamers, 3 bedden (we waren er ook met z'n drieen) en natuurlijk een airco! Dat laatste is echt onmisbaar in de zomer daar.
Die middag hebben we nog een rondje Florence gedaan. Het idee was een klein stukje lopen, maar voordat we het wisten hadden we al een heel eind afgelegd. Al wel gelijk veel gezien dus, oa. Ponte Vecchio, de replica van de David en de Dom! Die avond lekker pizza gegeten en niet te laat ons bed opgezocht, want de volgende dag begon het congres. Vrijdag, zaterdag en zondag zaten we dus in het congrescentrum wat op ongeveer 15 minuten bij ons vandaan lag. Heel interessant, veel leuke praatjes gehoord, maar natuurlijk ook de minder interessante praatjes gehad ;). Zondagavond na het congres eerst lekker gegeten op het pleintje waar we zaterdag ook zaten (veel leuke eettentjes!) en daarna naar de markthal, waar we de finale van het EK hebben gekeken. Het was heel leuk om zo de finale te zien, met mensen van meerdere nationaliteiten dus de helft was voor Frankrijk en de andere helft voor Portugal (en dan had je nog de mensen die voor elk bijna doelpunt juichten). Helaas verloor Frankrijk, we hadden goede hoop maar toch trokken ze aan het kortste eind.
Maandag gingen we voluit de toerist uithangen! We wilden heel graag de dom in en gingen daarvoor op tijd op pad. Maar het zat ons niet mee, de dom was maandag EN dinsdag gesloten! Woensdag zou hij om 10:00 open zijn, maar we vlogen rond 12 uur, dus dat was te laat. We baalden wel een beetje aangezien op geen enkele site daarover iets stond aangegeven. Om toch iets te kunnen zien hebben we kaartjes gekocht voor alles wat bij de kerk hoorde en zijn toen het baptisterium in gegaan. Gelukkig was die ook erg mooi om te zien! Daarna wilden we de koepel in, maar daar stond me toch een rij voor! Omdat het al 11:00 was en al lekker warm hadden we niet echt zin om daar te blijven staan. De klokkentoren was al hetzelfde verhaal, dus wij maar de volgende dag naar de koepel en nu het museum in. Deze bleek nog erg leuk en interessant te zijn! Hierna was het tijd voor een siesta, want wat was het warm. Er waren tuinen vlak bij ons die we toch nog wilden zien, dus dat waren twee vliegen in 1 klap: lekker uitrusten om daarna de tuinen te kunnen bekijken!
Dinsdag zijn we dan maar vroeg op gegaan om op tijd bij de koepel te kunnen staan, in de hoop dat de rij dan niet zo lang was. Voel je hem al aankomen? Juist, de rij was weer lang. Maar nu was het nog niet zo warm, dus wij zijn gewoon blijven staan. Het duurde minder dan een uur en toen mochten wij naar binnen. Nou, de trappen in de kerk zijn niet mijn favoriete ding, allemaal best smal en op den duur echt krap! We hadden wel de mazzel dat we zo nog best goed de kerk konden zien toen we aan de binnenkant van de koepel liepen. Helemaal bovenin was het uitzicht geweldig, we konden prachtig over Florence uitkijken. Het was het wachten zeker waard! 's Middags was het tijd voor Galleria dell'Accademia, om de echte David te kunnen aanschouwen! Hier hadden we van te voren al kaartjes voor gereserveerd, want ook hier kunnen de rijen enorm lang zijn. Daar aangekomen zagen we inderdaad een vrij korte rij voor mensen die al kaartjes hadden, echt super! Een paar minuten later hadden wij een ENORME rijd achter ons staan. Hoe dat is gebeurd en of wij per ongeluk zijn voorgedrongen weten we nog steeds niet, maar zij waren in elk geval vrij snel binnen. De David, als je hem zo in het echt ziet, is echt prachtig en je kunt bijna niet geloven hoe ze het zo hebben kunnen maken. De rest van de Academia heeft verschillende religieuze schilderijen hangen. De grootte was echt ideaal, we hebben veel gezien maar toen we er zat van waren hadden we ook al alles gehad!
Hierna was het tijd om even ijskoffie te drinken (en af te koelen), souvenirs in te slaan en nog even genieten van de sfeer van Florence. 's Avonds weer heerlijk gegeten en de lekkerste tiramisu ooit gehad! Jam jam jam
Woensdag was het tijd om weer naar huis te gaan, omdat we allemaal rond 12:00 uur vlogen wilden we op tijd op het vliegveld zijn ivm inchecken. En toen was ons Florence avontuur alweer voorbij! Het waren maar een paar dagen, maar we hebben veel gezien en gedaan, en zelfs nog een congres bijgewoond!

Liefs José

• 26 Augustus 2016 - 07:40

Pappa:

Moi José,

Wat weer een verhaal zeg. Je loopt nog niet echt in op de tijdlijn, nog steeds ruim een maand te gaan.
    Tiramisu die lekkerder is dan die van jouw? is bijna niet mogelijk.
    We kijken uit naar het vervolg van je reisverslag.

Liefs pappa

• 26 Augustus 2016 - 10:04

Louis:

Prachtige stad Florence, fijn dat ondanks het werk en de drukte, jullie er wel van hebben kunnen genieten :)
    Benieuwd naar de volgende etappe ;)

Groetjes,
    Louis

• 26 Augustus 2016 - 21:08

Johan:

Hey José,

Je vader was me dus voor.....je loopt nog verder uit.....8-).
    Mooi verslag...echt iets voor jou....maar die warmte mag me echt wel gestolen worden.
    In afwachting....

Groet,
    Johan

• 06 Januari 2017 - 20:12

Johan:

Hey José,

Ik weet dat je nog leeft......maar lezen kan ik het niet.....8=)

Groet,
    Johan