De eerste week alleen - Reisverslag uit Berlin Reinickendorf, Duitsland van José - WaarBenJij.nu De eerste week alleen - Reisverslag uit Berlin Reinickendorf, Duitsland van José - WaarBenJij.nu

De eerste week alleen

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

13 December 2015 | Duitsland, Berlin Reinickendorf

Nou, dat was mijn eerste week helemaal alleen hier in Berlijn! Nu is het toch wel echt, mijn avontuur in Berlijn is begonnen. En om het thuisfront op de hoogte te blijven houden ga ik mijn best doen om via dit blog verslag te blijven doen van wat er hier allemaal gebeurt.

Vorige week waren pappa en mamma nog gezellig bij mij.Wel heel fijn, zo was ik niet gelijk helemaal alleen in deze compleet nieuwe omgeving! En ook hebben we nog lekker kunnen werken aan het inrichten van mijn huisje, zoals het neerzetten van een extra aanrechtblok (ik heb mijn best gedaan na het werk, maar pappa en mamma hebben het meeste werk gedaan). Ja, ik heb echt (te?) veel keukenspullen, maar er was hier ook vrij weinig ruimte in de keuken hoor!
De eerste week op het werk was echt wel even wennen, nieuwe gezichten, andere gewoontes, nieuw lab! Alles gaat toch net even anders. Het is een rare gewaarwording, je weet echt wel wat je aan het doen bent maar omdat de omgeving nieuw is voel je je toch een soort student die aan het handje moet worden geleid. Hopelijk gaat dat snel over zodra ik echt goed in het lab kom te staan! Want nu is het vooral voorbereidend werk, straks met kerst lig het werk hier helemaal stil.
Maar op zich was de week wel begonnen, met een kerstborrel omdat de kerstboom werd opgetuigd!

Natuurlijk kan je niet in Berlijn zijn rond kerst en géén kerstmarkt bezoeken! Dus wij zijn in de eerste week naar de kerstmarkt bij Schloss Charlottenburg geweest. Erg leuk, grote kerstmarkt en een mooie omgeving. Kerstmarkten zijn nooit verkeerd ;).

Met Sinterklaas natuurlijk weer terug geweest in Nederland, want dat kon ik natuurlijk niet overslaan! Het is nu wel een stuk lastiger om terug te gaan, maar ik moest er niet aan denken net een week in Berlijn te zitten en dan niet bij Sinterklaasavond te zijn. Gelukkig rijden er bussen en treinen en kan ik zo nog relatief makkelijk op en neer.

Maar dan... ja hoor, net voor ik de eerste keer met de trein van Groningen naar Berlijn ga, vaart er een boot tegen de spoorbrug over de Eems! Dat ding is nu total loss, en duurt minstens 5 jaar voordat er een nieuwe is. Perfecte timing zeg! Dus pappa en mamma waren zo lief mij naar Leer te brengen nu :D. Verder was het prima te doen met de trein zo naar Berlijn, alleen jammer dat er geen WiFi is in de treinen, zelfs niet in de ICE.
Want er zijn nog wel een aantal dingen anders in Duitsland dan in Nederland! Ik denk dat ik daar nog wel vaker tegenaan zal lopen. Bijvoorbeeld: Alles, maar dan ook alles gaat in het Duits. Nu denken jullie vast, slim José maar je zit ook in Duitsland! Ja, dat had ik ook door, maar over het algemeen zie ik de wetenschappelijke wereld toch vrij internationaal. Helaas, van het toetsenbord tot alle documenten, alles is in het Duits, tot aan de aanvragen voor de ethische commissies! Nog een reden om sneller vloeiender te worden in het Duits. Want het heeft nog best lang geduurd voordat ik het knopje 'opslaan' in Word had gevonden... Gelukkig gaat het fietsen naar het werk nog aardig goed, ik weet al vrij goed hoe ik moet rijden en onderweg is er voor het grootste gedeelte een fietspad. De kwaliteit is niet altijd om over naar huis te schrijven, maar nog altijd beter dan over de weg te moeten. Dat vind ik nog vrij eng hoor, in de spits is het wel druk en ben je als fietser toch maar klein hoor! Het enige wat je kan doen is zorgen dat je opvalt, dus ik zie er heel flitsend uit met een knalgeel fluorescerend hesje over mijn jas en tas :P. Afgelopen week was het ook nog niet te koud en dus ook niet glad, maar ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan als het verder afkoelt.

Dit weekend heb ik maar boodschappen gedaan in het winkelcentrum in de buurt (Markisches Zentrum). Wow, wat wat het druk in de grote supermarkt daar! Niet erg fijn als je ook nog probeert uit te zoeken waar alles staat en of ze hier wel de dingen hebben die je in Nederland heel gewoon vind (magere yoghurt heb ik nog gemist!). Maar in elk geval wel fijn om zo'n supermarkt te hebben waar ze zoveel hebben!
Verder gisteren naar even naar de Brandenburger Tor geweest en de kerstmarkt bij het Alexanderplatz bezocht. Ik blijf het leuk vinden, kerstmarkten, maar omdat het zaterdag was was het toch wel heel erg druk. Schuifel schuifel langs de kraampjes. De sfeer was in elk geval wel erg goed! Vandaag ga ik verder met het werken in mijn huisje, en mijn even uitproberen met bakken! Ik houd jullie op de hoogte, wordt vervolgd ;)

Liefs, José


  • 13 December 2015 - 13:49

    Pappa En Mamma:

    Nou, je eerste week alleen zit er inderdaad op, en je hebt je er goed doorheen geslagen! Is het bakken in de oven goed gelukt? Want dat is een belangrijk onderdeel in je keuken ;) Nogmaals veel plezier in Berlijn, zowel met je werk als in je vrije tijd. Liefs xxxxx

  • 13 December 2015 - 14:11

    Louis:

    Super leuk José! Over een paar maanden is alles daar gewoon normaal, dus geniet nu lekker van al die eigenaardigheden ;)
    En ik zal nog eens uitzoeken of je jouw word gewoon in het Engels kunnen zetten ;)

    Succes daar!

  • 13 December 2015 - 14:14

    Iris:

    Hahaha ik lig in een deuk! Jij en je Duits.. 'het duurde even voordat ik het opslaan knopje bad gevonden..' we hebben je niet voor niets een woordenboek gegeven ze. Maar dat wet vast en zeker erg snel! :)

    Komt vast allemaal goed meis :). Geniet van je eerste huiselijke zondag in het verre Berlijn :)

    Xxx

  • 13 December 2015 - 15:14

    Mariska :

    Heey zus.
    Super leuk om je zo te volgen en wat een leuke dingen beleef je!!
    Liefs Mariska

  • 13 December 2015 - 15:14

    Clinnie:

    Harstikke leuk!! En het komt inderdaad allemaal goed ;)
    Gelukkig nog even opstart-tijd in Berlijn, dus wat extra tijd over om in te burgeren en natuurlijk ook tijd voor Leiden en Groningen. Skypen is in ieder geval ook al erg goed bevallen he ;) we zien je snel weer op de 23ste!

    Heel veel succes in je 3e week,
    Liefs!

  • 13 December 2015 - 15:27

    Greta:

    Hoi José, heel fijn om je zo weer te volgen in een "vreemd" land. Gelukkig is het in Berlijn nu een gezellige sfeer door de kerstmarkten, lekker dichtbij :).
    Het komt vast goed in je mooie gezellig huisje en op het werk.

    Succes.

    Liefs Greta

  • 13 December 2015 - 20:02

    Opa En Oma:

    Wat vind ik dat fijn dat we je zo kunnen volgen,het is natuurlijk even wennen om zo ver weg te zijn,maar jou kennende lukt dat wel
    En skypen lukt ook en dan zien we elkaar, heel fijn.
    Liefs Opa en Oma

  • 13 December 2015 - 22:08

    :

    Hé José!

    Ik ken het gevoel... ben blij dat die eerste week alweer ver achter mij ligt. De vreemde omgeving en vooral een vreemde taal.. heb ik nog geluk dat het hier Engels is en geen Duits!
    Heel veel succes maar vooral veel plezier! :)
    En ik blijf je verhalen volgen, eens kijken hoe het aan de andere kant van Nederland is ;)

    Groetjes Yasmein

  • 20 December 2015 - 22:17

    Johan:

    Hey José,

    Natürlich sprechen die Leute da im Deutschland nur Deutsch. Das Land ist so gross dass die es niet brauchen um eine andere Sprachen zu lernen. Das hast du doch lange vorher gewusst. Und doch bist du nach Berlin abgereist. Ein richtiges Chapeau dafür.

    Eine richtige Fremdsprache um dich herum und doch gehst du raus in die Stadt. Wie ich dich in der kurze Zeit kennen gelernt habbe, dauert es nur kurze Zeit und die Kollegen realieren sich dass da eine Frau aus Groningen Holland steht. Die werden sich wunderen da.....

    Und so wie Iris schon gesagt hat: gut aufachten. Immer auf der suche nach ......de stoere Brabander.....

    Grüss dich,
    Johan L.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

José

Actief sinds 22 April 2011
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 102811

Voorgaande reizen:

01 December 2015 - 01 November 2017

Avontuur Berlijn

12 November 2009 - 28 April 2010

Stage Australie

Landen bezocht: