Winter? Lente? Herfst?!?! - Reisverslag uit Berlin Reinickendorf, Duitsland van José - WaarBenJij.nu Winter? Lente? Herfst?!?! - Reisverslag uit Berlin Reinickendorf, Duitsland van José - WaarBenJij.nu

Winter? Lente? Herfst?!?!

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

21 December 2015 | Duitsland, Berlin Reinickendorf

Hallo allemaal,

Tja, denk je, Berlijn, kerstmarkten, is het vaak koud en valt er sneeuw want het is nou eenmaal al december! Maar nee, net als in Nederland is het koudere weer toch echt ver te zoeken. Op het moment dat je gaat twijfelen of je 's ochtends je zomer of winterjas moet pakken dan is het toch wel heel erg! Want op de fiets is een winterjas bijna te warm zo langzamerhand.

Deze week heb ik voor de eerste gitaarles gehad in Berlijn! Jaja, ook hier probeer ik daar mee door te gaan. Ik had via de muziekschool de gegevens gekregen van een Nederlander die hier in Berlijn les geeft (handig!). Dus ik maandag gelijk maar met gitaar naar de andere kant van de binnenstad. Heb gelijk geleerd dat de U-Bahn en de tunnels van de stations niet zo hoog zijn - oftewel, lange ik + gitaar op de rug = plafond raken. Tijdens de les kon merken dat de verhuizing niet heel bevordelijk was geweest voor mijn (toch al niet al te beste) geheugen, moest even diep graven voor sommige dingen. Maar al met al ging het al snel weer beter, nu maar blijven oefenen zodat het er een beetje in blijft zitten!

Verder heb ik de collega's hier van de week ook verblijdt met mijn eerste bakexperiment hier in Duitsland! Ik heb het simpel gehouden, sprits koekjes en (omdat ik eiwitten over had) merengue in kerstboompjes vorm. Volgens mij beviel het wel goed, er was zelfs al iemand die me vroeg om het recept voor de kerstboompjes! Ik heb dus maar met hulp van google translate een poging gedaan het recept te vertalen in het Duits.

Want ja, mijn Duits is nog niet fantastisch hoor! Ik doe erg mijn best om Duits te praten, maar het is wel frustrerend als je niet op de woorden kan komen als je ze nodig hebt (nee, dat gebeurt altijd 10 minuten later). Toch, gewoon dingen in het Duits doen is wel de beste manier om het te leren! Dus ik doe mijn best maar.

En ja, ik weet dat ik in Duitsland zit en ALLES in het Duits gaat, maar: Op het moment dat je een mailtje in het Engels naar de ICT helpdesk stuurt omdat je graag wat programma's in het Engels wilt hebben en je krijgt een mailtje terug in het Duits met 1 woord dat er informatie mist, vind ik dat toch wel een beetje raar hoor.
Gelukkig ben ik niet de enige die een beetje moe wordt van de starre Duitsers, vrijdag lekker met een andere postdoc zitten klagen want die was er ook helemaal klaar mee. Het is even aanpassen hier, en het is niet alleen de taal ;)

Verder is er hier niet veel bijzonders gebeurt, dit weekend nog even naar de Berlin Mall geweest om de tafelloper die ik vorige week had gekocht om te ruilen (Verkeerde kleur meegenomen). Was echt heel erg druk in het winkelcentrum, tja, laatste weekend voor kerst, tijd voor de laatste kerstcadeautjes! Zondag heb ik voor zover mogelijk alles op z'n plek gezet en de overgebleven dozen aan de kant gezet. Hopelijk heb ik nu minder vaak van die momenten dat ik denk, ik heb het ergens gezien, maar waaaar.... Lekker gevoel dat het nu bijna helemaal is ingericht! Ik zal later vandaag foto's hier bij zetten ;)

Deze week een korte week, twee dagen werk en dan op naar Nederland!! Jaaaa, nu al zin in!!!!

Liefs José

  • 24 December 2015 - 18:28

    Mamma:

    En ja hoor.... ze is gearriveerd. Dag van vertrek en aankomst was wel een lange, omdat je vroeg ging vliegen, maar dan heb je er ook wat aan;) Gelukkig is alles goed gegaan, en ben je 's avonds goed in Baflo aangekomen. Nu maar lekker genieten van je 'vakantie', veel plezier!
    Liefs, mamma

  • 03 Januari 2016 - 23:00

    Iris:

    En ik maar vroeg voor je opstaan op mijn eerste vrije dag om je van Schiphol te halen ;). Hihi, ben blij dat je er was. Het was super gezellig! En de koekjes waren zeker geen verkeerde verrassing ;)..

    Ben blij dat je huisje in het starre Duitsland wel steeds meer je eigen gaat voelen. Altijd fijn om echt thuis te kunnen komen.

    Het was super leuk en gezellig om je weer te zien! Moeten maar snel dat bezoekje gaan plannen ;).

    Xxxx

  • 04 Januari 2016 - 01:00

    Johan:

    Hey José,

    Waar blijft je volgende verhaal? Vanuit Berlijn over London schrijven, dat heeft ook wel wat. 8-)......goed, he, dat ik er geen Duits van gemaakt heb......ik wacht eigenlijk op een Duits verhaal van jou....8-)))).

    Groet,
    Johan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

José

Actief sinds 22 April 2011
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 102801

Voorgaande reizen:

01 December 2015 - 01 November 2017

Avontuur Berlijn

12 November 2009 - 28 April 2010

Stage Australie

Landen bezocht: